فصل اول ـ کلیات
ماده ۱ ـ در این اساسنامه اصطلاحات زیر بهجای عبارات مشروح مربوط به کار میرود:
الف ـ آییننامه تعیین صلاحیت: آییننامه تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و چگونگی انتخاب آنان – موضوع تصویبنامه شماره ۹۰۴۵ /ت ۱۳۸۷۵ هـ مورخ ۲۳ /۷ /۱۳۷۴ هیئتوزیران.
ب ـ هیئت تشخیص صلاحیت: هیئت تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی موضوع ماده (۱) آییننامه تعیین صلاحیت.
پ ـ جامعه: جامعه حسابداران رسمی ایران.
ت ـ خدمات تخصصی و حرفهای: خدمات یادشده به امور ذیل اطلاق میشود:
– انواع حسابرسی؛
– بازرگانی قانونی؛
– مشاوره مدیریت مالی؛
– طراحی و پیادهسازی سیستم مالی؛
– خدمات مالی و حسابداری و مالیاتی؛
– نظارت بر تصفیه؛
– خدماتی که توسط دادگاهها و مراجع قضایی در چارچوب موارد فوقالذکر ارجاع و توسط حسابدار رسمی پذیرفته میشود.
– ارزیابی سهام و سهم الشرکه
– داوری مالی
تبصره ـ تشخیص سایر موارد در چارچوب مقررات این اساسنامه و قوانین بر عهده شورای عالی جامعه است.
ث ـ حسابداران رسمی شاغل و غیر شاغل: آن دسته از حسابداران رسمی که تماموقت خود را به خدمات حسابرسی و بازرسی قانون و سایر خدمات تخصصی و حرفهای (موضوع بند (ت) فوقالذکر) تخصیص دهند و دارای مشاغل دیگری اعم از موظف و غیرموظف (بهاستثنای اعضای هیئتعلمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و سایر مشاغل آموزشی با رعایت مقررات استخدامی مربوط) نباشند، حسابدار رسمی شاغل نامیده میشوند و در غیر این صورت حسابدار رسمی غیر شاغل شناخته خواهد شد.
ج ـ قانون: قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح بهعنوان حسابداران رسمی ـ مصوب ۱۳۷۲٫
چ – نظارت حرفهای: نظارت حرفهای بر فعالیت مؤسسات حسابرسی و حسابداران رسمی ایران.
ح – مؤسسه یا مؤسسات حسابرسی: مؤسسه یا مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران
تبصره (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵)- خدمات پنجگانه (مشاوره مدیریت مالی – طراحی و پیادهسازی سیستم مالی – خدمات مالی و حسابداری و مالیاتی – ارزیابی سهام و سهم الشرکه – داوری مالی) و نیز موارد تبصره بند (ت) این ماده برای تنظیم امور حرفه حسابداری و حسابرسی است و مشمول موارد استفاده دولت از خدمات اشخاص تحت عنوان حسابدار رسمی موضوع این قانون نمیباشد. ضمناً حسابدار رسمی نمیتواند بهطور همزمان هیچیک از خدمات سهگانه را به اشخاص حقیقی و حقوقی که مسئولیت حسابداری رسمی موضوع قانون را در آن بر عهده دارد انجام دهد.
ماده ۲ ـ هدف از تشکیل جامعه عبارت است از تنظیم امور و اعتلای حرفه حسابداری و حسابرسی در کشور و نظارت حرفهای بر کار حسابداران رسمی از طریق:
الف ـ تشکیل حسابداران رسمی.
ب ـ بهبود و گسترش خدمات حرفهای از طریق کمک در تهیه، تدوین، اشاعه و ارتقای اصول و استانداردهای حسابداری، حسابرسی، خدمات مالی و آییننامه رفتار حرفهای.
پ ـ بالا بردن دانش تخصصی حسابداران رسمی حرفهای از طریق گسترش و بهبود آموزش، انجام تحقیقات و انتشار نشریات تخصصی و حرفهای.
ت ـ حمایت از حقوق حرفهای اعضاء.
ث ـ برقراری ارتباط مستمر فنی و حرفهای بین اعضاء.
ج ـ ارتباط با مؤسسات و تشکلهای حرفهای منطقهای و بینالمللی و در صورت نیاز عضویت در آنها.
ماده ۳ ـ اشخاصی که در اجرای آییننامه تعیین صلاحیت بهعنوان حسابدار رسمی انتخاب میگردند با رعایت مقررات این اساسنامه عضو جامعه میباشند.
تبصره ۱ ـ اشخاصی که عنوان حسابدار رسمی آنها لغو میشود، مجاز به استفاده از عنوان یادشده نیستند و عضویت آنها در جامعه منتفی است.
تبصره ۲ ـ مؤسسات حسابرسی موضوع تبصره (۳) قانون عضو جامعه هستند.
فصل دوم ـ ارکان
ماده ۴ ـ ارکان جامعه به شرح زیراست:
الف – شورای عالی.
ب ـ هیئتمدیره.
پ ـ هیئت عالی نظارت.
قسمت الف – شورای عالی
ماده ۵ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- مجمع عمومی از اجتماع اعضای جامعه تشکیل و وظایف و اختیارات آن بهعنوان بالاترین رکن جامعه به شرح زیر تعیین میشود:
۱ – انتخاب اعضای شورای عالی
۲ – تصویب گزارش سالانه شورای عالی
۳ – تعیین حق حضور اعضای شورای عالی بنا به پیشنهاد هیئترئیسه مجمع
۴ – تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهیهای رسمی جامعه بنا به پیشنهاد هیئترئیسه مجمع.
تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- مسئولیت اجرائی برگزاری مجمع عمومی و دعوت اعضا با دبیر کل جامعه است. چنانچه دبیر کل، اعضای مجمع را در موعد مقرر که حداکثر لغایت شهریورماه هرسال خواهد بود، دعوت نکند، رئیس هیئت عالی نظارت مجمع عمومی را دعوت میکند.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- دستورالعمل مربوط به نحوه برگزاری مجمع عمومی مشتمل بر طرز تشکیل جلسه و انتخاب هیئترئیسه جلسه، چگونگی اداره جلسه، حدنصاب اعتبار جلسه، طرق اخذ آرا و شیوه نظارت بر برگزاری مجمع عمومی به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارائی میرسد.
تبصره ۳ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- صحت انتخابات اعضای شورای عالی بر اساس گزارش هیئت عالی نظارت پس از تائید وزیر امور اقتصادی و دارائی معتبر است و احکام عضویت آنان توسط وزیر امور اقتصادی و دارائی صادر میشود.
ماده ۶ – تعداد اعضای شورای عالی یازده نفر است که از بین اعضای جامعه توسط مجمع عمومی انتخاب میشوند
تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- حداقل چهار نفر از اعضای شورای عالی، شاغل و حداقل چهار نفر، غیر شاغل خواهند بود.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- دستورالعمل مربوط به نحوه برگزاری انتخابات شورای عالی شامل نحوه تشکیل جلسه و انتخابات هیئترئیسه جلسه، نحوه داوطلب شدن برای عضویت در شورای مذکور، چگونگی اداره جلسه، حدنصاب اعتبار جلسه، طرق اخذ آرا و شیوه نظارت بر برگزاری انتخابات، برای اولین دوره با پیشنهاد هیئت مؤسس (موضوع تبصره (۲) قانون) به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد.
تبصره ۳ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- بعد از تشکیل شورای عالی هرگونه تغییر در دستورالعمل یادشده بنا به پیشنهاد شورای مذکور و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی صورت خواهد گرفت.
ماده ۷ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- شرایط داوطلبان برای عضویت در شورای عالی به شرح زیر تعیین میشود:
الف – دارا بودن شرایط موضوع بندهای (ب، ت، ث و ج) ماده (۱۶)
ب – داشتن حداقل ده سال سابقه کار در سطح مدیریت در رشتههای حسابرسی، خدمات مالی، طراحی سیستم یا مدیریت مالی بعد از اخذ مدرک کارشناسی (لیسانس).
پ – حسن شهرت و تعهد عملی به احکام دین مبین اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران. در مورد اقلیتهای دینی موضوع اصل سیزدهم قانون اساسی، تعلیمات دینی ایشان حاکم خواهد بود.
تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- تشخیص انطباق صلاحیت داوطلبان عضویت در شورای عالی با شرایط مذکور در این ماده بر عهده وزیر امور اقتصادی و دارایی است.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- مدت عضویت اعضای شورای عالی سه سال است و انتخاب مجدد آنها بهصورت متوالی تنها برای یک دوره بلامانع است و هر عضو در زمان عضویت در جامعه میتواند در مجمع برای سه دوره انتخاب شود. اعضای قبلی تا انتخاب اعضای جدید موظف به ادامه کار هستند و در صورت فوت، استعفا یا لغو عنوان حسابدار رسمی آنها، عضو جدید از میان اعضای علیالبدل برای مدت باقیمانده جایگزین میشود.
تبصره ۳ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- علاوه بر رئیس هیئت عالی نظارت و در غیاب وی یکی از اعضای هیئت یادشده، سه نفر نماینده به ترتیب زیر بدون حق رأی در جلسات شورای عالی شرکت خواهند کرد:
۱ – نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی
۲ – یک نفر به انتخاب رئیسکل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
۳ – یک نفر به انتخاب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار.
ماده ۸ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵)- وظایف و اختیارات شورای عالی به شرح زیر تعیین میشود:
۱ – انتخاب اعضای هیئتمدیره.
۲ – تعیین خطمشی و تصویب برنامههای جامعه.
۳ – تصویب آیین اخلاق و رفتار حرفهای حسابداران رسمی در چارچوب استانداردهای اعلامشده توسط مراجع ذیصلاح قانونی.
۴ – تصویب آییننامه انضباطی و نظارت حرفهای.
۵ – تصویب آییننامههای مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی جامعه.
۶ – تصویب صورتهای مالی و گزارش عملکرد سالانه هیئتمدیره.
۷ – تعیین اعضای هیئتهای انتظامی بدوی از بین اعضای جامعه.
۸ – تأیید صلاحیت اعضای کارگروههای تخصصی.
۹ – تصویب آییننامه مربوط به چگونگی تشکیل، وظایف و اختیارات کارگروههای تخصصی.
۱۰ – تعیین حقوق و مزایای اعضای هیئتمدیره و حقالزحمه اعضای هیئتهای انتظامی بدوی و کارگروههای تخصصی.
۱۱ – تصویب تشکیلات تفصیلی جامعه.
۱۲ – تصویب رهنمودها و دستورالعملهای فنی و حرفهای در چارچوب استانداردهای اعلامشده توسط مراجع ذیصلاح قانونی.
۱۳ – تعیین مبلغ ورودیه و حق عضویت ثابت و متغیر اعضا.
۱۴ – تهیه گزارش سالانه شورا برای ارائه به وزیر امور اقتصادی و دارایی و مجمع عمومی.
۱۵ – تعیین مدیرمسئول نشریه تخصصی جامعه.
۱۶ – اعمال نظارت حرفهای از طریق کارگروههای تخصصی.
۱۷ – تصمیمگیری در خصوص سایر مواردی که برای ایفای وظایف جامعه لازم است و در این اساسنامه وظایف سایر ارکان جامعه تعیین نشده است.
۱۸ – تصمیمگیری در مورد تشکیل مراکز آموزشی و تحقیقاتی موضوع فعالیتهای جامعه با اخذ مجوز از مراجع صلاحیتدار.
۱۹ – پیشنهاد سایر دستورالعملهای موردنیاز جامعه به مراجع ذیربط برای تصویب.
۲۰ – تصمیمگیری در مورد نحوه همکاری با استفادهکنندگان از خدمات اعضای جامعه در چارچوب مقررات این اساسنامه.
تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- گزارش سالانه شورای عالی در صورتی قابلطرح و تصویب در مجمع عمومی خواهد بود که توسط هیئت عالی نظارت رسیدگی شده و گزارش آن هیئت که حاوی اظهارنظر در خصوص رعایت مقررات جامعه میباشد را همراه داشته باشد. زمان ارائه گزارش شورای عالی یک ماه پس از اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی و گزارش هیئتمدیره و هیئت عالی نظارت خواهد بود. هیئت عالی نظارت موظف است ظرف پانزده روز نظر خود را نسبت به گزارش یادشده به مجمع عمومی و وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه نماید. بدون قرائت گزارش هیئت عالی نظارت در مجمع عمومی، اخذ تصمیم در مورد گزارش شورای عالی معتبر نمیباشد.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- وزیر امور اقتصادی و دارایی میتواند در موارد زیر نسبت به تجدید انتخابات شورای عالی تصمیمگیری نماید:
الف – در مواردی که صحت انتخابات بر اساس گزارش هیئت عالی نظارت تأیید نشود.
ب – درصورتیکه گزارش سالیانه شورای عالی بر اساس گزارش هیئت عالی نظارت در مجمع عمومی سالانه جامعه تصویب نشود.
پ – در مواردی که بر اساس گزارش هیئت عالی نظارت، شورای عالی، وظایف تعیینشده در این اساسنامه را انجام نداده یا در انجام آن قصور نموده است.
ماده ۹ ـ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵) تعیین حق حضور اعضای شورای عالی بر عهده وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد بود.
تبصره ۱ ـ تغییر رئیس شورای عالی قبل از انقضای دوره سهساله بر عهده شورای مذکورمی باشد.
تبصره ۲ ـ رئیس شورای عالی، هماهنگسازی و مدیریت تشکیل جلسات و ابلاغ مصوبات شورای مذکور و سایر موارد ذیربط با وظایف یادشده را بر عهده خواهد داشت.
تبصره ۳ ـ انتخاب مجدد یک فرد برای ریاست شورای عالی در دورههای بعدی با رعایت مقررات بلامانع است.
ماده ۱۰ ـ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵) جلسات شورای عالی با حضور حداقل هشت (۸) نفر از اعضاء رسمیت مییابد و تصمیمات گرفتهشده با آرای حداقل موافق شش (۶) نفر از حاضران معتبراست.
قسمت ب ـ هیئتمدیره
ماده ۱۱ ـ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵) هیئتمدیره جامعه مرکب از سه نفر عضو تماموقت است که از بین اعضای جامعه توسط شورای عالی برای مدت سه سال انتخاب و با حکم رئیس شورای عالی منصوب میشوند. چنانچه برخی از اعضای هیئتمدیره دراثنای مدت یادشده تغییر یابد عضو جدید برای مدت باقیمانده انتخاب خواهد شد.
تبصره ۱ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵)- چنانچه اعضای هیئتمدیره از بین حسابداران رسمی شاغل انتخاب شوند، وضعیت آنها در دوران تصدی مشاغل مذکور، از شاغل به غیر شاغل تبدیل میشود.
تبصره ۲ ـ انتخاب اعضای هیئتمدیره از بین اعضای شورای عالی جامعه مجاز نیست.
تبصره ۳ ـ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵) انتخاب مجدد اعضای هیئتمدیره با رعایت مقررات این اساسنامه برای دورههای بعدی بلامانع است.
ماده ۱۲ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵)- شورای عالی از بین اعضای هیئتمدیره، یک نفر را بهعنوان رئیس هیئتمدیره و دبیر کل جامعه تعیین میکند.
تبصره ۱ ـ رئیس هیئتمدیره و دبیر کل جامعه اداره امور اجرایی جامعه را بهجز در مواردی که بر عهده ارکان قرار دارد و مسؤولیت اجرای مصوبات هیئتمدیره را بر عهده خواهد داشت.
تبصره ۲ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵)- تغییر هیئتمدیره و دبیر کل قبل از انقضای دوره سهساله با موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی بر عهده شورای عالی است.
تبصره ۳ ـ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵) چنانچـه بر اساس گزارش هیئـت عالی نظارت هر یـک از اعـضای هیئتمدیره در انجام وظایف مقرر در این اساسنامه و آییننامههای مربوط قصور و یا تخلف نماید، وزیر امور اقتصادی و دارایی میتواند لزوم برکناری عضو مذکور از عضویت هیئتمدیره جامعه را به رئیس شورای عالی اعلام دارد. شورای یادشده موظف است در اسرع وقت (حداکثر دو هفته) نسبت به تعیین جانشین وی طبق شرایط مقرر در این اساسنامه اقدام نماید. عضویت شخص موردنظر در هیئتمدیره جامعه پس از انقضای مدت یادشده لغو شده تلقی میگردد.
ماده ۱۳ ـ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵) وظایف و اختیارات هیئتمدیره به شرح زیراست:
۱ – اجرای مصوبههای شورای عالی.
۲ – تهیه و تنظیم برنامههای جامعه در چارچوب خطمشی تعیینشده توسط شورای عالی.
۳ – تهیه و تنظیم و بهروزرسانی آییننامهها و دستورالعملهای موضوع این اساسنامه ازجمله آیین اخلاق و رفتار حرفهای، آییننامه انضباطی و نظارت حرفهای و آییننامههای مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی.
۴ – ارجاع دعاوی به داوری و هرگونه صلح و سازش با تصویب شورای عالی و نمایندگی جامعه در طرح و دفاع از دعاوی له و علیه جامعه در مراجع قضایی و شبه قضایی و سایر مراجع قانونی با حق توکیل به غیر ولو کراراً.
۵ – تهیه و تنظیم آییننامههای مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی جامعه
۶ – تهیه و تنظیم بودجه سالانه.
۷ – تهیه صورتهای مالی و گزارش فعالیت سالانه هیئتمدیره و ارائه آنها به هیئت عالی نظارت و شورای عالی
۸ – تشکیل کارگروههای تخصصی و انتخاب اعضای کارگروههای یادشده پس از تأیید صلاحیت توسط شورای عالی
۹ – تهیه آییننامه مربوط به چگونگی تشکیل، وظایف و اختیارات کارگروههای تخصصی
۱۰ – عزل و نصب کارکنان و تعیین حقوق و مزایای آنها.
۱۱ – تهیه و تنظیم تشکیلات تفصیلی جامعه.
۱۲ – اداره امور مالی، معاملاتی و استخدامی.
۱۳ – پیشنهاد مبلغ ورودیه و حق عضویت ثابت و متغیر اعضاء.
۱۴ – عقد هرگونه قرارداد اعم از خریدوفروش اجاره اخذ تسهیلات مالی و هر نوع معامله دیگر در حدود فعالیت و بودجه مصوب جامعه.
۱۵ – تهیه و تصویب دستورالعملهای موردنیاز برای اجرای وظایف محول شده.
ماده ۱۴ ـ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵) جلسات هیئتمدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت مییابد و تصمیمات گرفتهشده بارأی موافق اکثریت اعضای هیئتمدیره معتبراست. آییننامه داخلی هیئتمدیره توسط هیئت یادشده تهیه و به تصویب شورای عالی میرسد.
ماده ۱۵ ـ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵) کارگروههای تخصصی که با عضویت اعضاء جامعه تشکیل میشود مشتمل بر موارد زیر هستند:
۱ – کنترل کیفیت
۲ – فنی
۳ – قوانین و مقررات
۴ – آیین رفتار حرفهای
۵ – آموزش و کارآموزی
۶ – مؤسسات حسابرسی
۷ – استانداردهای حسابداری و حسابرسی
۸ – سایر کارگروههای موردنیاز به پیشنهاد هیئتمدیره و تصویب شورای عالی.
تبصره ـ کارگروههای یادشده دارای ماهیت فنی و تخصصی بوده و نظرهای آنان جنبه مشورتی دارد و تحت نظر ارکان ذیربط و بر اساس مقررات این اساسنامه فعالیت مینمایند.
قسمت پ ـ هیئت عالی نظارت
ماده ۱۶ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵)- هیئت عالی نظارت مرکب از یک نفر رئیس و دو نفر عضو است که بر اساس شرایط ذیل از بین حسابداران رسمی عضو جامعه توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی برای مدت دو سال تعیین میشوند و بهصورت تماموقت انجاموظیفه مینماید و انتخاب مجدد آنها برای دورههای بعدی بلامانع است:
الف ـ حسن شهرت و تعهد عملی به احکام دین مبین اسلام
ب ـ وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
پ – داشتن حداقل ده سال سابقه در سطح مدیریت در رشتههای حسابرسی، مالی، خدمات مالی و طراحی سیستم.
ت ـ داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
ث – نداشتن محکومیت کیفری مؤثر یا موجب محرومیت از حقوق اجتماعی
ج ـ نداشتن سوابق سوء حرفهای، مالی واداری
تبصره ـ (اصلاحی ۱۳۸۲/۱۱/۱) رئیس هیئت یادشده و اعضای آن تا تعیین اعضای جدید به انجاموظیفه ادامه میدهند.
ماده ۱۷ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵)- بهمنظور حصول اطمینان از رعایت مقررات مربوط و احراز کفایت نظارت حرفهای، هیئت عالی نظارت دارای وظایف ذیل میباشد:
الف – رسیدگی و اظهارنظر درباره درستی اطلاعات مندرج در گزارش عملکرد سالانه شورای عالی و هیئتمدیره.
ب – رسیدگی و اظهارنظر در خصوص صورتهای مالی و گزارش عملکرد سالانه جامعه که توسط هیئتمدیره تهیه میشود.
پ – نظارت بر فعالیتهای جامعه برای حصول اطمینان از حسن اجرای امور.
ت – نظارت بر فعالیتهای حرفهای اعضای جامعه حسب مورد با ارجاع وزیر امور اقتصادی و دارایی یا شورای عالی جامعه و یا به تشخیص هیئت عالی نظارت.
ث – نظارت بر برگزاری انتخابات شورای عالی جامعه.
تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- چنانچه هیئت عالی نظارت در راستای انجام وظایف خود به مواردی از تخلف توسط اعضای جامعه و همچنین عدم رعایت آییننامههای جامعه برخورد کند، موضوع را به دبیر کل منعکس مینماید. در این صورت دبیر کل موظف است ظرف ده روز موضوع را حسب مورد به هیئتهای بدوی یا عالی انتظامی برای رسیدگی و صدور رأی ارجاع دهد.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- در صورت امتناع دبیر کل از ارجاع موضوع به هیئتهای انتظامی ظرف مهلت مقرر، هیئت عالی نظارت رأساً مراتب را به هیئت انتظامی مربوط اعلام و تخلف دبیر کل را بهمنظور رسیدگی به هیئت عالی انتظامی گزارش مینماید.
تبصره ۳ (الحاقی ۱۳۹۰/۴/۵)- درخواست تجدیدنظر در آرای صادره توسط هیئتهای بدوی انتظامی برای اعضای جامعه، موضوع تبصره (۱) این ماده، پس از تأیید وزیر مور اقتصادی و دارایی قابلطرح در هیئتهای همعرض و یا هیئت عالی انتظامی میباشد.
ماده ۱۸ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵)- هیئت عالی نظارت در صورت لزوم میتواند در اجرای وظایف خود از خدمات حسابداران رسمی ـ شاغل و غیر شاغل – و مؤسسات حسابرسی عضو و سایر کارشناسان غیرمالی استفاده کند. ضوابط حقالزحمه اشخاص یادشده به پیشنهاد هیئت عالی نظارت و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی مشخص میشود.
ماده ۱۹ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵)- حقوق و مزایای رئیس و اعضای هیئت عالی نظارت به ترتیب معادل حقوق و مزایای دبیر کل و اعضای هیئتمدیره خواهد بود.
ماده ۲۰ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵)- دبیرخانه هیئت عالی نظارت زیر نظر رئیس آن اداره میشود. تشکیلات دبیرخانه به پیشنهاد هیئت عالی نظارت به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد.
ماده ۲۱ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵)- کلیه هزینههای هیئت عالی نظارت و هزینههای موضوع مواد (۱۸) و (۲۰) این اساسنامه از محل بودجه جامعه تأمین و پرداخت میشود. هیئتمدیره موظف است هرسال ضمن بودجه تنظیمی خود، هزینههای هیئت عالی نظارت را با نظر هیئت یادشده پیشبینی و در بودجه جامعه منظور و جهت تصویب تقدیم به وزیر امور اقتصادی و دارایی کند.
ماده ۲۲ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵)- هیئتمدیره، رئیس هیئتمدیره و دبیر کل جامعه، حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی عضو مکلفاند امکانات و تسهیلات لازم برای انجام وظایف هیئت عالی نظارت فراهم کند و کلیه اطلاعات، اسناد و مدارک مورد درخواست را در اختیار آنها یا نمایندگانشان قرار دهند.
ماده ۲۳ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵)- هیئت عالی نظارت موظف است بهطور مستمر گزارش فعالیتهای خود را حسب مورد به وزیر امور اقتصادی و دارایی، شورای عالی ارسال کند.
ماده ۲۴ (اصلاحی ۱۳۹۰/۴/۵)- آییننامه چگونگی انجام وظایف هیئت عالی نظارت توسط هیئت یادشده تهیه و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد.