رئیس مرکز در بازدید از اداره معاضدت مطرح کرد؛ سامانه مشاوره تلفنی 129 از ورودی پرونده ها به محاکم قضایی کاسته است(+عکس)

حسن عبدلیان پور با حضور در ساختمان اداره معاضدت از روند ارائه خدمات مشاوره حقوقی رایگان از طریق سامانه تلفنی 129 بازدید کرد.

رئیس مرکز وکلا،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه سامانه 129 را یک فرصت مناسب برای آگاهی حقوقی مردم در مورد مشکلاتشان دانست و گفت: افراد می توانند بدون صرف وقت و هزینه در منزل یا محل کارشان با این سامانه تماس بگیرند و بدون پرداخت هزینه از دانش و راهنمایی های حقوقی وکلای مجرب ما بهره مند شوند.

وی افزود: اهمیت و کارایی این سامانه برای رفع نیازهای حقوقی مردم به قدری است که ما تمرکز زیادی روی سراسری و برخط شدن آن گذاشتیم و توانستیم با بهره گیری از توان فنی متخصصان مرکز این مهم را محقق سازیم.

عبدلیان پور درمورد نقش و اثرگذاری سامانه تلفنی 129 در کاهش ورودی پرونده ها و دعاوی به محاکم قضایی گفت:

روسای کل دادگستری استان ها که ما در جریان راه اندازی 129 از همکاری و همراهی آنها بهره می بریم؛ خودشان این مسئله را اذعان دارند و در اظهاراتشان تاکید می کنند که سامانه تلفنی 129 با توجه به مشاوره هایی که به افراد می دهد تاثیرات بسیار زیادی در کاهش ورود پرونده به محاکم قضایی داشته است.

وی ادامه داد: دلیل این امرهم مشخص است چرا که وقتی فردی از یک خدمت حقوقی موثر و مشاوره تخصصی بهره مند می شود بدون اینکه به دفتر یا مرکزخدمات حقوقی مراجعه و ریالی پرداخت کند، مشاوره کامل در مورد موضوع طرح دعوا خود را دریافت می کند و از این جهت بسیاری از دادخواست ها و لوایح به صورت غیر اصولی مطرح نمی شود و وقت دادگاه و قاضی را هدر نمی دهند. ضمن اینکه در بسیاری از موارد وقتی تماس گیرنده از وکیل ما مشاوره دریافت می کند متوجه می شود که به لحاظ قانونی دارای حقی در موضوع مورد دعوا نیست و بی جهت طرح دعوی و ثبت پرونده نمی کند و از این طریق نیز سامانه 129 می تواند از ورود پرونده های تشکیل شده با ادله غیرمستند جلوگیری کند.

رئیس مرکز وکلا،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در مورد اجرای استانی این سامانه ابراز داشت: با توجه به گستره جغرافیایی کشور و وسعت برخی استان های و تنوع زبان ها و گویش های محلی، ما سامانه 129 را به صورت استانی پایه ریزی کرده ایم تا افراد متناسب با فرهنگ و گویش بومی خود با وکیل و مشاور ما صحبت کند و اینطور نیست که مثلا یک نفر از مشهد با سامانه تماس بگیرد و وکیلی در کرمانشاه به او پاسخ دهد.

وی دراینباره افزود: این مسئله از این جهت است که جدای از زبان و گویش های متفاوت، ما با مسائل حقوقی خاصی در برخی استان ها مواجه هستیم. به عنوان مثال در برخی استان ها جنوبی مسائل مربوط به حقوق گمرکات مبتلابه است و در استان های مرکزی کشور مسائل مربوط به کشاورزی و ثبت زمین و یا در شمال کشور مسائل مربوط به محیط زیست و… رواج دارد که می طلبید ما باتوجه به فرهنگ و شرایط استان بحث تخصص گرایی را در ارائه مشاوره از طریق سامانه تلفنی 129 مورد توجه قرار دهیم که این مسئله با استانی شدن این سامانه محقق گردید.

عبدلیان پورهمچنین از گسترش سامانه مشاوره تلفنی 129 در شهرهای بزرگ در استان ها خبرداد و گفت: ما درصدد راه اندازی این سامانه در شهرهایی هستیم که هم به لحاظ جمعیت و هم به لحاظ نیاز مردم به مشاوره حقوقی اولویت دارند. به عنوان مثال ما در استان تهران شهرهایی را داریم که به لحاظ تراکم جمعیتی و یا عدم تمکن مالی کافی برای مشاوره با وکیل نیاز جدی به این سامانه دارند و می طلبد که ما در آنجا جدای از سامانه استانی، یک سامانه شهری نیز راه اندازی کنیم تا نیاز مردم به مشاوره حقوقی رایگان از طریق سامانه تلفنی 129 مرتفع گردد.

در ادامه این دیدار عزالدین سلیمانی رئیس اداره معاضدت مرکز به ارائه آمار و ارقامی از عملکرد این اداره در ارائه خدمات معاضدتی ارائه کرد.

وی در مورد عملکرد این اداره در حوزه ارائه وکیل معاضدتی گفت: ما در سال 1402 در کل کشور تعداد 13402 وکیل معاضدتی به مراجعه کنندگانی که تمکن مالی نداشتند معرفی کردیم و وکلا اعلام وکالت کردند و پرونده ها را به صورت رایگان پیگیری می کنند.

رئیس اداره معاضدت درمورد تعداد وکلای تسخیری درسال 1402 افزود: درخواست هایی از طرف محاکم، دادگاه ها و دادسراها پرونده ها با جرائم مشخص به ما ارجاع داده می شود وما در سال گذشته تعداد 12189 نفر وکیل تسخیری معرفی کرده ایم که در پرونده ها اعلام وکالت کرده اند. ضمن اینکه جمع وکلایی که ما به صورت معاضدتی و تسخیری در اختیار متقاضیان گذاشته ایم 25591 وکیل بوده است.

سلیمانی درادامه گفت: در سال 1402، تعداد 1586514 مورد با استفاده از وکلایی که ما در مجتمع هایی قضایی مستقر داریم، مشاوره حضوری دریافت کرده اند.

وی درمورد آمار مربوط به 5 ماهه اول 1403 گفت: ما دراین مدیت 3530 نفر وکیل معاضدتی در اختیار مردم گذاشته و  3396 وکیل تسخیری و جمعا 6926 نفر در این مدت وکیل در اختیار افراد قرار داده ایم. وتعداد مشاوره حقوقی حضوری ما در محاکم قضایی 634957 نفر بوده است .

رئیس اداره معاضدت مرکزهمچنین به خدمات ارائه شده به ایثارگران اشاره کرد و گفت:  تعداد وکلایی که در سال گذشته در اختیار ایثارگران عزیز گذاشته 731 وکیل بوده و در پنج ماهه اخیر 269 دراختیار ایثارگران گذاشتیم که در راستای تفاهمنامه ای است که با مدیریت ایثارگران قوه قضاییه انجام شد.

سلیمانی همچنین درخصوص سامانه خدمات مشاوره تلفنی 129 بیان داشت:

ما جمعاً تعداد 499045 مشاوره غیرحضوری دراین سامانه ارائه دادیم که آمار تفکیک شده آن از طریق سرورهای مرکز به شرح زیر است:

سه ماهه آخر 1400 تعداد 31369 نفر با وکلای ما از طریق سامانه 129 تماس داشتند و114080  دقیقه مکالمه کرده اند.

در سال 1401 تعداد 166143 نفر با سامانه 129 تماس گرفتند که 595106 دقیقه پاسخگویی از طرف وکلای ما به این تماس ها انجام شده است.

در سال 1402 تعداد 188991 نفر با 129 تماس گرفتند که 669514 دقیقه پاسخگویی از طرف وکلای ما صورت گرفته است.

در پنج ماهه اول سال 1403 صرفا 112542 نفر با سامانه 129 تماس داشتند که 386637 دقیقه هم پاسخ دریافت کردند.

 

 

به اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو